harmonia

fot. Waldemar Kielichowski © Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa

Nazwa gwarowa: harmonia ciągana
Klasyfikacja: 4 Aerofony / 41 Aerofony wolne / 412 Aerofony wolne interrupcyjne / 412.1 Aerofony idiofoniczne interrupcyjne lub stroikowe / 412.13 Stroiki przelotowe / 412.132 Zestawy stroików przelotowych / 412.132-62-8 Zestawy stroików przelotowych z elastycznym zbiornikiem powietrza, z klawiaturą
Wykonawca: Nabe Alfred
Rok wykonania: początek XX w.
Miejscowość: Warszawa
Region: Mazowsze
Kraj: Polska
Własność: Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu
Numer inwentarzowy: MS/236
Opis obiektu: harmonia ręczna, chromatyczna, trzyrzędowa, 24-basowa, 17+18+17 klawiszy melodycznych, tzw. biała
Elementy dekoracyjne: korpus zdobiony grawerowanymi i kolorowanymi wzorami kwiatowymi, ażurowymi wycięciami z motywem liry i wzorami kwiatowymi
Wymiary: 390 x 362 x 200 mm
Materiały: drewno, metal, tektura, tworzywo sztuczne
Inskrypcje: A. Nabe Warszawa
Skala dźwiękowa, strój: zmienność skali w zależności od rodzaju a nawet egzemplarza harmonii; zazwyczaj klawiatura melodyczna w każdym rzędzie ułożona według szeregów małotercjowych w całości tworzy skalę chromatyczną B – b3; strona basowa – skala chromatyczna C – h, pozwalająca uzyskać wszystkie trójdzięki durowe
Praktyka wykonawcza: po pierwszej wojnie światowej harmonia rozpowszechniła się jako składnik ludowych kapel (ze skrzypcami, bębnem); ręczna głównie na Mazowszu po lewej stronie Wisły (Łowickie, Rawskie) i w pólnocnej Małopolsce (Radomskie, Kielecczyzna)
Autor karty: Paweł Wdowczak / Zbigniew J. Przerembski


Oberek powiślak; Kapela z Maciejowic: Władysław Zarzycki (ur. 1926), skrzypce, Stanisław Pawelec (ur. 1920), harmonia trzyrzędowa, Antoni Cichecki (ur. 1934), bęben jednomembranowy; nagr. Kazimierz 1992; Muzyka Źródeł


<< Powrót